Maandelijkse menstruatie. Het staat voor heel veel vrouwen gelijk aan maandelijkse moeilijkheden. Een vermoeid gevoel. Extra irritatie bij een tegenslag. In sommige zijn de klachten zo extreem dat het bijna ondraaglijk is. De moed om lekker door te werken kan daardoor in je schoenen zakken. Vervelend voor jou én je collega. Je humeur wordt er namelijk met al die klachten ook niet beter op. Toch moet je weten dat er, ondanks de pijn, manieren zijn om ook tijdens de tijd van de maand gewoon door te presteren!

Fysieke voorbereiding.

Ze zeggen weleens dat een goede voorbereiding het halve werk is. Daar hebben ze helemaal gelijk in! Wie denkt dat de voorbereiding op ongesteldheid enkel zit in het kopen van voldoende maandverband, heeft het mis. Er is nog zoveel meer wat je kunt doen! Ik noem dit: de fysieke voorbereiding. Kijk maar eens naar deze tips:

Tip 1: Zorg voor je darmen

Darmen houden van vezels. Denk bij vezels niet alleen aan volkorenbrood, maar ook aan groente, fruit en peulvruchten. Ben je ongesteld? Zorg er dan voor dat jouw darmen voldoende vezels binnenkrijgen!

Tip 2: Kopje thee tegen de kramp

Kamillethee. Niet enkel heel erg lekker. Het werkt ook nog eens ontspannend en tegen de krampen. Zorg ervoor dat je een doosje mee naar het werk neemt, dan ben je de rest van de dag onder de pannen!

Tip 3: Kappen met cafeïne

Iets minder voor je menstruatie: suiker en cafeïne. Twee ingrediënten die je het beste kunt vermijden om menstruatiepijn te voorkomen: suiker en cafeïne. Allebei kunnen ze menstruatieklachten verergeren. Natuurlijk kan een kopje koffie geen kwaad, maar neem het zo min mogelijk.

Tip 4: Ijverig met ijzer

Geef extra aandacht aan ijzer. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen en het werkt goed tegen menstruatiepijn. De opname is het best als een ijzerrijke maaltijd wordt gecombineerd met vitamine C. Bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap bij een boterham met rinse appelstroop, of nog beter: een boterham met hummus.

Mentale voorbereiding

Dan nog de mentale voorbereiding. Zorg ervoor dat je in de week van je menstruatie een lekker opgeruimde agenda hebt. Plan bijvoorbeeld weinig meetings en veel administratie. Op de automatische piloot is de dag zo voorbij. Verwen jezelf met een lekkere maaltijd of een warme douche in de avond. Als je iets hebt om naar uit te kijken aan het einde van de dag, dan gaat de dag snel voorbij!

Menstruatie is niet alleen maar een moeilijke tijd

Ongegeneerd kilo’s chocola naar binnen proppen, omdat je alleen zo PMS tegengaat. Je borsten zijn tijdens je menstruatie iets groter: ineens zit je werkblouse een stuk beter, love it! Misschien is het goed dat je de focus even op jezelf hebt. Je hebt daardoor meer lef en vertrouwen om keuzes te maken en actie te ondernemen. Veel vrouwen hebben in deze week het vertrouwen dat ze er een goede maand van gaan maken. Bekijk ongesteld zijn als volgt: je lichaam heeft gewoon een grote schoonmaak, dus na het maandelijkse bloedbad is het weer tijd voor een frisse start! Perfecte excuus om elke maand met een nieuwe uitdaging te beginnen toch? Bijna vergeten: je hebt ook een prima excuus om de sportschool een keer te skippen. Of vaker. Dus: zie jij op tegen jouw volgende menstruatie? Niet getreurd! Met de juiste voorbereiding valt zo’n menstruatie reuze mee.

 

Deze blog is geschreven door Kimberley!